De pandemie heeft iedereen in zijn greep en voor velen zijn het turbulente maanden geweest. Langzamerhand mogen we steeds meer en worden de beperkingen versoepeld. Zelf ben ik fanatiek sporter en ging ik zeker vier keer per week naar de sportschool en soms wel eens vijf keer. Het was dan ook een behoorlijke klap toen ik niet meer naar de sportschool kon gaan. Toch liet ik mij niet kennen en ging ik thuis lekker aan de slag met bodyweight exercises. Dit zijn oefeningen met je eigen lichaamsgewicht. In het begin wist ik niet goed wat ik allemaal kon doen omdat ik gewend was fitnessapparaten te gebruiken. Ik stuite op een artikel van Lifestyle MNLK.nl waarin veel oefeningen werden uitgelegd. 

Geen gewicht, geen probleem

In de sportschool trainde ik twee keer in de week benen. Je kent het gezegde wel ‘never skip legday’ en dit deed ik ook nooit. Door twee keer in de week benen te trainen kon ik behoorlijk wat gewicht drukken met mijn benen. Het was daarom een enorm gemis dat ik geen oefeningen kon doen met gewichten. Voorheen deed ik nooit oefeningen zonder gewicht, alleen als warming-up. Nu ik creatiever moest zijn kwam ik er achter dat je ook prima zonder gewicht je benen kan trainen. Met deze workout oefeningen benen op MNLK.nl kon ik mijn ‘legday’ als nog uitvoeren. Ik leerde meer oefeningen, de benefits van de oefeningen en hoe je deze het beste kan uitvoeren. Veel oefeningen deed ik namelijk al in de sportschool maar ik kwam er achter dat ik deze niet altijd even goed uitvoerde. 

Afwisseling in de training

Naast de benen workout wisselde ik mijn training ook regelmatig af. Op deze manier trigger je de beenspieren op een andere manier dan je gewend bent. Zo ging ik regelmatig hardlopen om mijn spieren soepel te houden en meer conditie op te bouwen. Het hardlopen wisselde ik dan weer af met HIIT oefeningen. HIIT staat voor ‘Hoge Intensiteit Interval Training’ en heeft veel voordelen. Je kunt namelijk in een korte periode toch een behoorlijke workout doen doordat je op hoge intensiteit traint. Mijn uithoudingsvermogen ging flink omhoog en merkte dat ik veel minder snel verzuurde dan in het begin. Mijn benen zijn sterker en gespierder als voorheen. Nu de sportscholen weer langzaam open gaan weet ik één ding zeker en dat is dat ik mijn training blijf afwisselen met gewichten, zonder gewichten en cardio in de vorm van hardlopen en HIIT. Probeer het zelf eens en merk het verschil!