F1, wanneer competitie innovatie bijt

Met een nieuw pakket aan regels gooit de Formule 1 het roer om. In een poging de races spannender maken krijgen de ingenieurs straks minder speelruimte als het gaat om design. Hoewel het ongetwijfeld goed is voor de sport heeft dit wel zo zijn beperkingen voor de ontwikkeling van techniek voor autos. Het wordt eerder het tijdperk van Jos Verstappen in plaats van het tijdperk van Max Verstappen. En dat vinden we natuurlijk jammer.

Auto van de toekomst begint bij de cutting edge

Formule 1 is regelmatig een bron van vernieuwing voor gewone auto’s. Niet gek, want met de grote R&D budgetten en de extreme omgeving waarin de auto’s moeten presteren betekent dat ze naar elk aspect van de auto kijken. Innovaties op het gebied van performance blijven dan niet lang uit. Zo rijden er op dit moment auto’s rond wiens aandrijflijn gebaseerd is op die van Formule 1 wagens. De nieuwe regels zijn echter niet bevorderlijk voor dit soort innovaties.

Minder ruimte

Onder de 2021 regels moeten auto’s kleiner worden. Dit raakt vooral de potentiële aerodynamica van de wagens. Dat is ontzettend jammer, want slimme oplossingen op het gebied van aerodynamica zijn een perfect punt om auto’s minder verbruikend te maken. Die prikkel om op dit vlak auto’s groener te maken wordt dan een stuk minder omdat de research drempel hoger wordt. Het raakt dubbel hard omdat de vormgeving relevant is voor zowel benzine als elektrische auto’s. Praktisch gesproken zullen benzineauto’s langer meer verbruiken, en elektrische auto’s minder actieradius hebben. Dit laatste zal hun adoptie vertragen. Deze nieuwe frontier zal dus later volledig verkend worden.

Standaard onderdelen

De teams zullen straks een groter deel van hun onderdelen als standaardmodel moeten gebruiken. Hier is de schade aan innovatie dat er minder technische elementen onderzocht zullen worden. Dit raakt wederom een aantal onderdelen die voor beide vormen van autorijden relevant zijn. De grootste partij van deze echter raken de motor, wat betekent dat het vooral de benzineauto’s zijn die achter zullen blijven.

Ook voordelen

De regels hebben misschien netto een avers effect, er zijn ook voordelen. De verkleining van de box betekent dat de maat van de wagens teruggedrongen wordt tot een formaat welke dichter bij reguliere auto’s staan. Op tv zie je het niet zo snel terug, maar de F1 wagen zijn  een stukje breder en een stuk langer dan een normale auto. Het voordeel wat hieruit kan voortvloeien is dat innovaties die zullen komen makkelijker toepasbaar zullen zijn op normale auto’s. Meer weten over de nieuwe regels? Kijk dan op f1maximaal.nl voor alle ontwikkelingen.

Geef een reactie