Bij het kiezen van de juiste ritplanningssoftware komen verschillende factoren aan bod, want elk bedrijf of organisatie heeft andere behoeften. Hier zijn vijf tips om je verder op weg te helpen!
Over het algemeen richten bedrijven zich vaak op de kosten en de functies van de ritplanningssoftware: wat kan de software nou precies voor jou doen? Hierbij missen ze vaak een derde en cruciale factor, namelijk de leverancier achter de software. Implementatieprojecten mislukken vaak omdat er geen goede match is tussen het bedrijf en de softwareleverancier. Om je op weg te helpen zullen de volgende vijf tips helpen bij het kiezen van de juiste leverancier.
De samenwerking met de leverancier van een ritplanningssoftware stopt niet na de implementatie, waardoor het van belang is dat er continu ondersteuning en onderhoud beschikbaar is om jouw vragen te beantwoorden. Daarnaast moet de leverancier kunnen anticiperen op veranderingen in de markt, techniek of in bedrijfsvoering, om zodoende frequente aanpassingen door te voeren. Hierbij kan een langdurige samenwerking alleen succesvol zijn wanneer er een goede match is. Maar, wat bepaalt eigenlijk een goede match?
1. Ervaring in de branche
Vele industrieën hebben te maken met routeplanning problemen, zowel voor vervoerders, als thuiszorgorganisaties en ambachtslieden. Hierbij kampt elke sector met een eigen behoefte, zo is het bijvoorbeeld voor servicetechnici die een spoedreparatie moeten uitvoeren de reactietijd cruciaal, en voor logistieke bedrijven het aantal stops.
Bij het kiezen van een softwareleveranciers is het daardoor belangrijk om te kijken naar de ervaring in een specifieke sector. Als ze meerdere klanten uit jouw specifieke branche hebben, dan is de kans groot dat ze de uitdagingen begrijpen en vervolgens een software kunnen aanbieden dat is afgestemd op jouw behoeften. Dit voorkomt zo misverstanden tijdens het implementatieproces en resulteert in een softwareoplossing die toegevoegde waarde biedt.
2. Goede match
Een goede match met de tegenpartij is belangrijk om de samenwerking soepel te laten verlopen. Zo gaat de communicatie eenvoudiger, zullen ze vergevensgezinder zijn en zullen ze een stapje verder voor je gaan. Bovendien is het natuurlijk leuker samenwerken als beide partijen een goede werkrelatie hebben.
Let dus goed op met wie je precies te maken krijgt, niet alleen tijdens de selectiefase, maar ook vervolgens tijdens de uitvoering en fase daarna. Kijk hier bijvoorbeeld naar het delen van dezelfde waarden of wat de bedrijfscultuur. Overigens helpt het ook wanneer de leverancier niet alleen ondersteuning biedt door het technische team, maar dat er ook medewerkers zijn met branche ervaring en kennis. Zodoende kunnen zij je zorgen begrijpen en deze omzetten in concrete oplossingen.
3. Aanbevelingen
Weet u niet zeker of een leverancier wel past bij uw bedrijf? Ga dan op zoek naar ervaringen van andere klanten. Vraag het bedrijf naar aanbevelingen of zoek zelf naar succesverhalen. Houd hierbij wel rekening dat je naar referenties in dezelfde branche zoekt. Leg niet alleen contact met de managers, maar ook met de planners om zo een geheel goed beeld te krijgen van de leverancier.
4. Continuïteit van de leverancier
Zoals al eerder gezegd, bij het kiezen van een softwareleverancier ga je een samenwerking voor meerdere jaren aan en stopt het niet bij de implementatie. Gedurende de hele cyclus van de ritplanningssoftware moet de leverancier ondersteuning kunnen bieden.
Vergeet hierbij niet te kijken naar de total cost of ownership, een ritplanningssoftware kan namelijk met lage aanschaf- en implementatiekosten duur uitvallen wanneer de service en ondersteuning onvoldoende zijn. Vaak zijn bedrijven genoodzaakt om dan een nieuwe software aan te schaffen omdat de vorige niet meer ondersteund wordt. Houd er dus rekening mee dat je een tool niet alleen voor nu aan je wensen moet voldoen, maar ook over vijf of tien jaar. Ga na of de leverancier wel investeert in verdere ontwikkeling en hoe de roadmap voor innovatie eruitziet. Let bovendien ook op het eigendom en de financiële stabiliteit van het bedrijf, is het commitment en het kapitaal aanwezig zodat zij ook in de toekomst kunnen blijven investeren in de software?
5. De kracht van algoritmen
Tot slot voor de laatste tip, aan de basis van een goede ritplanningssoftware staan slimme algoritmen. Zij bepalen hoe effectief en efficiënt de planning is. Bovendien voorkomt een goede set algoritmen dat de planners tijd kwijtraken aan het optimaliseren van het planvoorstel.
Wanneer je deze vijf factoren meeneemt bij het kiezen van een ritplanningssoftware, dan krijg je niet alleen een geschikte software, maar ook een passende leverancier. De service, kennis en ervaring van de leverancier achter de software is net zo belangrijk als het systeem zelf. Een van de leveranciers waar het overigens waard is om even een kijkje te nemen, is PTV Group. Zij hebben al meer dan veertig jaar ervaring in mobiliteit en logistiek, en hebben meer dan 120 klanten over de hele wereld.